12/05/2011: Valoració cognitiva de B.

Després d’haver deixat una mica de banda a en B. avui torno a agafar-lo per continuar amb la valoració. Aquest és un dels inconvenients que he trobat amb les pràctiques, que molts cops havia planificat continuar amb la seva valoració però o bé, hi ha altres demandes o ell no havia vingut a l’escola per estar malalt, per tant, fins avui no havia sigut possible atendre’l.

Torno a fer un repàs de l’evolució de B. Aquest nen procedeix d’un país de l’est tot i que està escolaritzat des de P3 en aquesta escola. Ja en educació primària es realitza demanda a l’EAP per retard en el llenguatge i la sospita que el nen tingui problemes auditius. El nen està en seguiment fins llavors i també es sol·licita al seu pediatra revisió per part de l’otorrinolaringòleg. Fins al moment no hi ha indici de cap alteració a nivell mèdic però tot i això se li diu a la mare que torni a sol·licitar valoració ja que el que si és visible és que el nen té sempre molts mocs.

La valoració cognitiva consta de 4 proves: WISC-IV, el COLE-A, el Reversal Test i el Test de Bender. Les anem fent durant tot el matí fent parades, una per tal que el nen vagi a la classe d’educació física i l’altra al pati. El nen és mostra molt participatiu i motivat, sobretot amb les proves que no impliquen de forma específica l’ús del llenguatge ja que, tot i fer temps que està a Catalunya encara presenta dificultats amb el català.

WISC-IV. ESCALA D’INTELIGENCIA DE WECHSLER PER A NENS IV

La escala WISC-IV està estructurada en 5 índexs específics (amb escales) i un de general:

1. Comprensió verbal (CV)

SEMBLANCES

VOCABULARI

COMPRENSIÓ

INFORMACIÓ

ENDEVINALLES

2. Raonament Perceptiu (RP)

CUBS

CONCEPTES

MATRIUS

FIGURES INCOMPLETES

3. Memòria de treball (MT)

DÍGITS

LLETRES I NÚMEROS

ARITMÈTICA

4. Velocitat de processament (VP)

CLAUS

CERCA DE SÍMBOLS

ANIMALS

5. Quocient intel·lectual total (CIT)

Aquesta divisió en aquests índex ens permet efectuar un anàlisis més detallat dels diferents processos implicats en el rendiment intel·lectual, així com establir relaciones entre diferents trastorns clínics i de l’aprenentatge. De totes els escales n’hi ha que són optatives i és l’examinador qui pot escollir quina escala li serà més adequada per aquell en nen concret. (les marcades amb roig són les que li vaig administrar a B.)

COLE- 1. TEST DE COMPRENSIÓ LECTORA AL CICLE INICIAL

Aquest test ens serveix per avaluar la comprensió lectora al cicle inicial mitjançant l’execució d’ordres diverses i no usuals. S’avalua l’àrea motriu, la comprensió d’ordres de càlcul, el vocabulari genèric i la comprensió de conceptes.

REVERSAL TEST

El Reversal Test valora la maduresa dels alumnes per iniciar l’aprenentatge de la lectura. S’aplica a edats compreses entre els 3 i els 8 anys. Consisteix en parelles de figures on ha de tatxar amb una creu aquells casos en què les parelles de figures no siguin exactament iguals. Hi ha uns ítems d’exemple que es fan conjuntament amb el nen per tal que entengui la dinàmica de la prova.

TEST DE BENDER

El test de Bender consisteix en copiar 9 targetes amb dibuixos abstractes. Se li facilita al nen un foli en blanc i se li van ensenyant de forma consecutiva les targetes per tal que copií els dibuixos que hi veu. No és dóna cap consigna ni sobre l’orientació del foli ni sobre la ubicació dels diferents dibuixos en el foli.

Aquest test reflexa el nivell de maduresa del nen en la percepció viso-motriu i pot revelar possibles disfuncions en aquesta. Es pot utilitzar com un test de personalitat (factors emocionals i actitudinals) o com test d’screening per detectar nens amb problemes d’aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada