18/03/11 : Valoració de la informació, presa de decisions i elaboració del dictamen de J.

Aquest és un dia important en el meu practicum, ja que he de fer la valoració de tota la informació obtinguda i valorar si és adequat o no elaborar el dictamen.

Per realitzar aquesta valoració tinc en compte la informació obtinguda de:

1. Coordinació CDIAP, directora de la llar i EAP à en aquesta se’ns explica que el nen pateix alteracions motrius, retard en el control d’esfínters i retard en el desenvolupament de la parla.

2. Observació al pati i l’aula a través de la Proposta de pauta d’observació referida als indicadors per a l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat amb necessitats educatives especials al segon cicle d’Educació Infantil. à aquest registre ens permet valorar diferents aspectes del desenvolupament infantil agrupats per franges d’edat de 6 mesos cadascuna:

- Control postural i habilitats motrius bàsiques: el nen pot desplaçar-se sol però ja necessita ajuda per superar obstacles tipus esglaons o desnivells, per tant el seu nivell de desenvolupament és pròxim als 14 mesos.

- Motricitat fina: el nen presenta dificultats per realitzar la prensió digital i també la coordinació ull – mà. És capaç d’agafar objectes, però d’una mida concreta, ni molts grans ni molt petits. Necessitat el suport de l’educador per realitzar activitats que impliquin la motricitat fina i no té el nivell assolit per la seva edat.

- Consciència de les necessitats bàsiques i alimentació: utilitza bolquer i presenta dificultats per avisar quan el porta brut. En quan a l’alimentació, menja semi-sòlid i se l’està iniciant en l’ús de la cullera per tal d’adquirir major autonomia.

- Coneixement de l’entorn: s’orienta adequadament en espais coneguts i localitza els objectes d’ús quotidià.

- Autonomia social: accepta el contacte amb els adults però la seva inestabilitat motriu fa que a vegades rebutgi el contacte amb els iguals per por a caure.

- Relacions afectives: gaudeix més amb el contacte amb els adults que amb els iguals. Expressa les seves emocionals gestualment.

- Noció de compartir i tenir cura: les seves limitacions fan que aquests aspectes estiguin poc desenvolupats.

- Intenció comunicativa: es comunica a través de la mirada i realitza sons vocàlics. Està iniciant la parla amb alguna paraula.

- Comprensió oral: comprèn indicacions senzilles relacionades amb rutines diàries. Amb les cançons participa i segueix les indicacions de l’educadora.

- Expressió oral: emet sons vocàlics.

- Competència cognitiva (currículum): es valora a través del coneixement de sí mateix, l’interès pel joc, pels objectes, per l’entorn i el joc simbòlic. El nen presenta interès però reclama el suport de l’adult per participar en les activitats.

3. Coordinació tutora i auxiliar, informació recollida al document: Pauta d’observació per Llar d’Infants (Educadora)(Dictamen per P3) à en aquest document es recullen les dades personals i familiar de l’alumne. A més, es fa una valoració psicopedagògica a partir de l’observació que en fan la educadora i l’auxiliar. Les àrees que es valoren són:

- Autonomia personal: l’educadora explica que el nen es desplaça autònomament per espais plans però que busca ajut davant obstacles. Necessita ajuda per als canvis de roba (posar-se i treure’s la jaqueta) i també per seure / aixecar-se de la cadira o del terra. En les sessions de psicomotricitat se li està treballant adquirir major autonomia i seguretat en els seus desplaçaments.

- Autonomia social: Coneix l’escola i tots els professionals que hi treballen. Com és un espai pla, es desplaça per tota la llar i si se li indica que vaig a veure a una educadora sap on trobar-la. Es relaciona amb els companys però de forma individual. Amb les activitats amb grup mostra reticència a participar, elles creuen que pot ser degut a que tingui por a caure. Per les tardes, com hi ha menys nens se’ls veu més segur i més actiu amb els desplaçaments.

- Competència comunicativa: És comunica gestualment, però alguns cops és l’educadora qui ha d’anar fent preguntes per saber que necessita o vol. Sap expressar el sí i el no / prou. Coneix i segueix les rutines de la llar.

- Competència cognitiva: coneix i assenyala algunes parts del seu cos però no expressa les seves necessitats personals. Li agrada manipular objectes tous, tipus plastilina o terra del sorral. Utilitza poc el joc simbòlic.

4. Entrevista amb la mare à ens aporta informació referent al seguiment mèdic del nen i a l’atenció fisioterapèutica que rep tan per part del CDIAP com per una fisioterapeuta privada. En relació al desenvolupament del nen, la mare confirma la informació obtinguda per part de la llar respecte al desenvolupament motriu i del llenguatge. En aquest últim aspecte, juntament amb el CDIAP estan treballant amb plafons de comunicació.

Tan la mare com les educadores comenten que el nen va evolucionant de forma continua i estable i que davant de cada fita que aconsegueix se’l veu molt content i amb ganes d’aprendre.

5. Revisió de la normativa (Instruccions, de 10 de febrer de 2011, de la Direcció General d’Educació Infantil i Primària i de la Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat per als equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP) respecte a l’elaboració dels dictàmens d’escolarització per al curs 2011-2012 d’alumnat amb necessitats educatives especials i d’informes d’alumnat amb necessitats educatives específiques vinculades a situacions socioeconòmiques o socioculturals desfavorides.)

- s’estableix com a situació susceptible de dictamen l’inici de l’escolarització: en aquest cas és l’inici a P3.

-s’entén per alumne amb necessitats educatives especials aquells amb discapacitats físiques, psíquiques o sensorials: l’alumne presenta retard en el desenvolupament motriu i en el llenguatge. La família té pendent sol·licitar el certificat de discapacitat.

Per tant, després de realitzar la valoració i de consultar la normativa vigent es considera oportú elaborar un dictamen d’escolartizació a J. previ a l’inici a l’escola ordinària. S’escull aquesta opció perquè el nen encara és molt petit i perquè la seva evolució es continua i es veu interès pel nen per aprendre. A més, l’escola escollida conta amb recursos adequats per acollir aquest nen.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada